VERNISSAGE: Lördag 1 feb, kl 18-20.
LUX är glada att bjuda in er till vernissage i konstnärens närvaro, alla är välkomna!

WORKSHOP: PAPERPIERCING Söndag 2 feb, kl 13-16.
Under workshopen får du göra en egen stjärna eller kub med återvunna material, enligt quiltningens principer. Anna berättar om lappteknikens historia och vägleder dig som deltagare i att göra ett eget projekt eller ett gemensamt med andra.
Kostnadsfritt deltagande, anmälan krävs. Begränsat antal platser – först till kvarn!

Anmäl dig genom att skicka ditt namn och telefonnummer till info@lux.nu (märk mailet ”anmälan workshop”)Från 8 år (i sällskap av vuxen som också deltar i workshopen).

Om utställningen ”Sängar”:

”Utställningen Sängar består av quiltade bilder och lapptäcken. Jag jobbar överallt, hela tiden. Kanske minst av allt i min ateljé. Quiltarna quiltar inte sig själva. Det är viktigt med arbetsmiljön, det skulle nog spetsknypplerskorna från Vadstena hålla med om. Och William Morris. Och dom med hemmakontor under pandemin. Och facket. Och Företagshälsan på Textil Konsult Nordström enskild firma.

I mitt hem är det ganska rörigt, eftersom det är en arbetsplats. Balkongen, badrummet, soffan, köket och speciellt sängen. Jag skriver det här sittandes i ett otroligt stökigt sovrum. Förlåt, men jag hinner inte städa, jag måste sy ett lapptäcke. I somras drev jag ett färgeri på balkongen, i oktober flyttade verksamheten in till badkaret. Kvällstid orkar jag bara sy lite i soffan, fast jag verkligen borde maila. Sängen är ändå bäst. Allt textilt arbete kan utföras liggandes. Legalize my bed. Jag provar en tanke som är: kan sängen vara en professionell plats? Varför är jag så besatt av legitimitet och bekräftelse? Man undrar varför knyppling är så lågt värderat. Är det för att det är kopplat till kvinnlighet och därför hemmet? Men hemmet är ju en professionell plats nuförtiden? Platsen kanske inte spelar någon roll. Men för mig spelar platsen roll. Jag kan jobba varsomhelst överallt. Det är bara att välja ett matchande hantverk, som funkar med situationen.

Jag är osäker på om konstnär är ett yrke. Är det inte mer en slags livsstil? Som skejtare typ. Idrottare. En identitet och ett verktyg. Mitt riktiga jobb är väl vikarie? Har jobbat sedan gymnasiet och har aldrig haft en fast heltidsanställning. När jag pendlade via essingeleden till en riktig arbetsplats under en period såg jag 10 vita skåpbilar i minuten. Det inspirerade mig till att göra omställningen från konstnär och lärarvikarie till Textil Konsult. Det enda jag behövde göra var att beställa en dekal till bilen med texten Textil Konsult JOUR samt kontaktuppgifter och snacka lite om råvarupriser och småföretagares rättigheter i samhället. ”

Om konstnären:
Anna Nordström (1984, Gävle). Bor och arbetar i Solberga, Stockholm. Utbildad på Konstfack och MICA, Baltimore. Nordström har varit en central aktör på den textila konstscenen i Sverige sedan sin MFA från Konstfack 2012. Senaste årens utställningar inkluderar bland andra Misschiefs, Chart Art Fair, Svenska Institutet i Paris, Malmö Konsthall, ArkDes, Hilde Gallery/ LA, Amala Gallery/ Tokyo och Konstakademien.

Nordström använder sig främst av lappteknik, quilting och broderi. De traditionella tillvägagångssätten modifieras och anpassas för att beröra ämnen som arbete, status, värde och (brist på) professionalism. Materialens egenskaper och uttryck spelar en stor roll i arbetet och väljs noga. Det är en mix av arvegods, outletvaror, den egna garderoben och skräp.

Hösten 2022 hade hon sin soloutställning “Sepulchrum full of polyester” på galleri Fiberspace i Stockholm. Under 2025 följer hon upp den med en ny soloutställning på galleri LUX i Östersund. Nordström finns representerad på flera museum och institutioner, samt i privata samlingar.